tisdag 19 april 2011

ordningsfrun loves World of boardgames

Jag kunde bara inte hålla mig. Idag åkte jag upp till min favoritaffär World of Boardgames (där jag för övrigt inte varit på länge) för att skaffa ett eget Agricola. Det blev dyrt, men kunde ha blivit ännu dyrare. Dagens stora överraskning var nämligen att WoB har börjat sälja LEGO! Men fatta - brädspel och Lego i en och samma affär! Jag tror att jag ska flytta dit och bo i deras städskrubb.

Att öppna ett nytt spel är en härlig känsla. Det luktar t o m nytt :) Såhär ser lådan ut:



Den är stor och tung, eftersom lådan innehåller så många komponenter. När man öppnar locket ser det ut såhär:



Flera paket i ett, och bättre än ett Kinderägg. Det finns flera hundra kort till Agricola. Det finns tre olika varianter beroende på hur erfaren man är: Enkel, interaktiv och komplex. Sen finns det också variationer beroende på hur många spelare man är för tillfället. Det finns också kort för andra saker. Gotta love cards :)



Sen finns det också en uppsjö med meeples, alltså små träfigurer som symboliserar olika saker: djur, människor, resurser mm.


Agricola har mängder av spelplaner. Det finns fem "farmer", individuella spelplaner. Sen finns det också en gemensam spelplan där kort och resurser läggs upp.



Några kort som symboliserar rum i husen (de fyrkantiga) samt större mängder av mat och andra resurser.


Sådärja. Nu har jag gått igenom allt. Korten är sorterade, markörerna är uttryckta ur ramarna och sorterade i ziplock-påsar, precis som alla meeples.

Nu ska jag angripa Agricola som en riktig INTJ: Lusläsa regler och studera spelkorten. På torsdag ska vi se om det hjälpte...

3 kommentarer:

Råg-Rut sa...

Hur i fridens dar får man plats med allt detta? Spelar man på golvet, eller?

ordningsfrun sa...

Rutan: Kolla bilden i förra blogginlägget. Man behöver ett stooort bord :)

Bek sa...

Jag öppnade mitt spel och började med att sortera alla småbitar, trycka ut alla brickor, och sortera alla kort. Det tog en halvtimme!