torsdag 10 november 2011

Porslinsvecka hos ordningsfrun!

Minnesgoda läsare (och porslinsnördar) kanske minns att jag har två rörstrandsserier som heter Oliv. Den ena är en variant på Scherzo, den andra är en serie fat och skålar som liknar Koka i formspråket. Jag har i två tidigare inlägg visat upp de andra delarna.

Det har varit väldigt tunnsått med delar till dem uten på nätet, men för ett tag sedan dök det upp en pärla på Tradera. Jag fick den för en femtiolapp + frakt. Mycket förmånligt! Det är ett uppläggningsfat:


Såhär ser det ut lite från sidan:


Kanske tänker någon läsare att ni redan sett den här delen? Nästan rätt. Jag har en likadan men mindre sedan tidigare. Såhär ser de ut tillsammans - mitt nya fynd är alltså den större:


Det är omöjligt att läsa den ena siffran i märkningen pga att porslinet är så nött på undersidan. Men det lilla fatet är märkt 92. En inte alltför avancerad gissning är att det här står 94.



Jag är mycket nöjd med fyndet! Jag skulle vilja hitta mellanstorleken på uppläggningsfatet som borde finnas (gissningsvis nr 93) samt en lite såsskål med lock. Den jag har saknar ju locket. Men jakten är ju en stor del av nöjet... :)



2 kommentarer:

trillivippa sa...

Ojojoj vad du kompletterar! ;) Och till ett väldigt bra pris dessutom.

ordningsfrun sa...

Jag kan inte klaga på priset :) Billigare än att fynda på loppis. Nästan. Men allt är inte lika billigt. Såg att det röd/grå 14-cm Carliforniafatet gick för över 500 kr igår kväll...