tisdag 29 november 2011

Den vackraste Siestan jag sett!


I fredags hämtade jag ut det vackraste jag sett på länge (i porslinsväg iaf), nämligen mitt nyaste inköp i serien Siesta. Såhär ser den ut, från olika vinklar:




Märkningen på undersidan har jag tittat på flera gånger för att vara säker på. Den är märklig. Dels har den nummer 17 stämplat, men också nummer 5 präglat snett till vänster nedanför 17. Svårt att se på den här bilden, men så är det iaf.


De andra delarna, som man kan läsa om här, har nummer 6 och 3 (samt en utan nummer). Jag gissar att det är 5 som är den relevanta siffran i det här sammanhanget. Statistik:

#3 - lilla vasen är 12 cm hög, 8 cm bred i toppen och 7 cm vid botten.
#5 - stora vasen är 25,5 cm hög, 8 cm bred på bredaste stället.
#6 - stora fatet är 16,5 x 12 cm, och 6 cm högt.
Onumrerat - lilla fatet är 14,5 x 10 cm, och 4 cm högt.

Såhär ser den ut med mina andra Siestadelar:


Ordningsfruns porslinstoppspall just nu:
Ohotad etta: Flykt.
Tvåa: Siesta
Trea: Oliv (Scherzo-varianten)

1 kommentar:

trillivippa sa...

Vilken samling! Jag skulle nog faktiskt sätta Siestan som nr 1! Den slår nästan till och med Scherzo i min bok - och det säger väl en hel del. ;)