lördag 12 september 2015

Brio Mobilia får nya golv


Det finns många som ägnar sig åt att renovera dockskåp till nyskick. Alltså med moderna tapeter, golv och möbler. Kanske ska jag också göra det någon gång, men just nu är jag mycket mer intresserad av att återställa gamla dockskåp så att de blir så tidstypiska som möjligt.

Ibland krävs dock vissa ingrepp då tapeter eller golv har skador som inte är så charmerande. Brio Mobila hade ett sådant problem med golven på övervåningen. Såhär såg det ut:



Efter att ha frågat internet hur man enklast åtgärdar problemet så införskaffades några ark tunn hobbyfilt. Det fanns inte exakt samma nyans, men en liknande i grått. Jag har lagt arken ovanpå och försökt klippa dem så nära som möjligt. Det blev lite pillrigt, men såhär ser det ut just nu. Kan tillägga att de nya golven inte är fastlimmade på bilden, så en del kanter sticker upp.




Jag måste säga att jag är riktigt nöjd! Med möbler och trappräcke så ser det ut såhär:


Golvet i sovrummet var inte lka skadat. Jag tänkte ändå försöka ge mig på att lägga nytt golv även där, så att det inte blir alltför stora kontraster. Här är jag inte nöjd med färgen på hobbyfilten, så jag ska köpa en ny och göra om sovrummet igen någon annan helg.



Jag är ändå nöjd överlag, och nu vet jag hur jag ska göra för att lägga in heltäckningsmatta. Jag tittar också på lösningar för träimitation (parketter) och korkmatta till andra skåp. Man lär så länge man har dockskåp, eller hur det nu var.

Inga kommentarer: