torsdag 3 mars 2011

Veckans tema: INTJ



Jomen. Er ordningsfru har varit några dagar på galej i Stockholm, därav bloggtystnaden. Det har också gett mig tillfälle att umgås/prata mycket med en god vän som har något ovanligt gemensamt med mig, nämligen INTJ.

Om man gillar tester så är Myers-Briggs personlighetstester intressanta. Jag har gjort några olika varianter, och hur jag än gör så slutar det med att jag blir en INTJ.

Det finns fyra områden som mäts:
Extraversion/Introversion (E/I)
Sensing/Intuition (S/N)
Thinking/Feeling (T/F)
Judging/Perceiving (J/P)
Dessa kan alltså kombineras till 16 olika personlighetstyper.

En av många kortare beskrivningar av INTJ:

INTJ's have original minds and great drive for implementing their ideas and achieving their goals. Quickly see patterns in external events and develop long-range explanatory perspectives. When committed, organize a job and carry it through. Skeptical and independent, have high standards of competence and performance for themselves and others.

INTJs are introspective, analytical, determined persons with natural leadership ability. Being reserved, they prefer to stay in the background while leading. Strategic, knowledgable and adaptable, INTJs are talented in bringing ideas from conception to reality. They expect perfection from themselves as well as others and are comfortable with the leadership of another so long as they are competent. INTJs can also be described as decisive, open-minded, self-confident, attentive, theoretical and pragmatic.

INTJ frequently have to work deliberately to overcome the unflattering characteristics that are natural to their type and female INTJs often feel like they are "swimming up stream" against societies norms and expectations of what women "should" be.

Om du är intresserad av en kort sammanfattning av de 16 olika personlighetstyperna så finns det en bra sammanfattning här.

INTJ är en ovanlig personlighetstyp. 2-3% av de som gör personlighetstestet blir INTJ. Det är ännu ovanligare bland kvinnor, där under 1% kategoriseras som INTJ. Att vara kvinna och INTJ är ovanligt, och därför kan man tycka att det är ovanligt om man känner någon annan INTJ. Men det är inte bara slumpen som avgör det. INTJ's hittar ofta varandra i större sammanhang och känner en samhörighet även om det till det yttre kan se ut som om de har mycket lite gemensamt. Så om du själv är INTJ finns det stora möjligheter att du har flera INTJ i din umgängeskrets. QED.

Det långa samtalet jag hade igår handlade om hur en INTJ hela tiden har stora mängder flödesscheman i huvudet. Det här är ingenting som är ansträngande för en INTJ. Tvärtom. Det skulle däremot vara oerhört stressande för oss att inte arbeta med flödesscheman. När en ny information når oss sorteras den in på lämpligt ställe i flödesschemat. Om det inte finns lämplig plats så får ett gammalt schema justeras eller ett nytt skapas.

Vi tror inte på att enskilda händelser visar på ett mönster. Att någonting inträffat en gång/i ett visst sammanhang är inget argument för att det ska återupprepas. Det finns alltför många okända variabler i en sådan ekvation. Däremot kan bitar av information som för andra är till synes ointressant pusslas ihop av en INTJ och forma en logisk slutsats. Det är vid sådana tillfällen som andra kan tycka att en INTJ är intuitiv. Det är vi inte. Det är bara logik, och en förmåga att kombinera rätt informationsbitar.

Alla dessa flödesscheman ger oss inte en plan B om ny information förändrar spelplanen. Det ger oss fler alternativ än vad du har bokstäver i alfabetet, och vi har tänkt igenom dem alla i förväg. Skulle ny information vara till synes överraskande eller problematisk så är det inte INTJ's stil att reagera primärt känslomässigt.

Vi blir inte hysteriska, skriker och gormar, börjar gråta eller kastar in handduken. Vi grämer oss inte. Gjort är gjort. Ändra flödesschemat, lägg in nya variabler. Gå vidare.

Vi ogillar överraskningar och när andra bestämmer saker åt oss. Vi är själva mest kvalificerade att fatta beslut som rör våra egna liv.

Vi har inga problem med beska sanningar, men ogillar halvsanningar och undanhållande av information. De är felkällor för våra flödesscheman.

Vi behöver mer ensamtid än de flesta andra. Får vi inte vara ifred och göra ingenting (aka bearbeta ny information i lugn och ro) så riskerar systemet kortslutning.

Kanske du känner någon av oss?


15 kommentarer:

Råg-Rut sa...

Ehh... VAD är ett "flödesschema"???

ordningsfrun sa...

Här är ett exempel på hur ett flödesschema kan se ut: http://hem.passagen.se/stins/schema.htm

Jag ska länka till det inne i texten också. Bra point :)

Råg-Rut sa...

Ah! Intressant! Kan du ge exempel på användningsområden?

Råg-Rut sa...

Jag försöker göra ett sånt där test men det är ju skitsvårt! Jag skulle till exempel gärna vilja ha ett fåtal nära vänner, men i praktiken har jag en förfärlig massa ytliga bekanta.

ordningsfrun sa...

Rutan: Jag tror inte att man till 100% passar in i någon av mallarna. Men det är intressant ändå att se var man hamnar. Här kan man göra ett test som är ganska okej (inte alltför omfattande):
http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp

Anonym sa...

Tja ev matchar även jag i denna lilla skara. Får nog testa igen :) Jag har gjort det förr men har inte lagt det på minnet... /Bäää

Fast just flödesscheman är jag inte så mycket för....mer än i huv'et

Råg-Rut sa...

Alla tester jag gör mynnar ut i att jag ska jobba som lärare. Hm.

ordningsfrun sa...

Bä: Flödesscheman har man i huvudet om man är INTJ, så det stämmer i så fall :)

Rutan: You can run, but you can't hide. Lärare it is.

Rutan (inte inloggad) sa...

Så är det nog.

Jag gillar den där postern "plotting" etc. Särskilt det där "without your permission" får mig att undra om jag varit gift med en sådan till helt nyligen...

Har du hittat den någonstans på nätet? Vore kul om det fanns någon på ENFJ som jag kan irritera mig själv med.

Eller irritera... Alltså, jag brottas ständigt med detta: Jag är en pratglad och ganska hjälpsam och social typ, även om jag också gillar att vara ensam ibland. Men kan jag vara nöjd med det? Nejdå, jag önskar att jag kunde vara mystisk, behärskad, supersmart och sval.

trillivippa sa...

Jag tillhör tydligen gruppen INFJ, så inte helt olik dig med andra ord. :)

Linnea sa...

ENFP. :-)

ordningsfrun sa...

trillivippa: Det område som jag inte var helt klockren på var just T/F. INFJ är också ganska nära mig. Konflikträdsla, t ex. En av mina paradgrenar. Rädslan, alltså...

ordningsfrun sa...

Linnea: Jag känner fler ENPF - det låter rimligt. Fast det är väl ungefär så långt ifrån INTJ som man kan komma :)

Hanna sa...

Intressant!
Jag blir alltid INFJ. Det kostade mig ett jobb en gång... men jag tror att det faktiskt stämmer rätt bra :)

Det är mycket med det jordiska.... sa...

Ja då tillhör man den unika skaran på 1%.Konstant 100 ideer och tankar för att lösa problem som andra inte ens har uppfattat som ett problem än..väntabara. Det är redan färdigt.Jag är redan på nästa lösning...*s*.
Tur att man har humorn i alla fall annars vet jag inte vilken inrättning man skulle sluta på.