tisdag 24 november 2015

Brioskåpet - den omvända renoveringen, del 3

Så kom då paketet med posten som innehöll de efterlängtade tapeterna. Hobbyfilt till matta köptes in, liksom sprayfärg, lim och annat viktigt. Dags att börja tapetsera. Det visade sig att det inte alls var så enkelt. Väldigt mycket petande och gnetande - som att tapetsera i full skala :)




Jag började med övervåningen, som dessutom var svårare eftersom jag inte kunde ta loss golv eller tak. Trots allt blev resultatet hyggligt. Mattorna visade sig vara svårare att få till, särskilt i skarvarna.




Det blev en del kanter som är synliga, men jag är en glad nybörjare och godkänner resultatet. Inte med beröm godkänt, men okej.

Och så var det nedervåningen. Här finns en del trixiga detaljer som t ex trappan med räcke och badrummet. Efter att ha blandat färg så målade jag golvet i vardagsrummet (samt kanten) i en färg som var så nära originalet som möjligt. Jag blev otippat nöjd, och valde att måla även badrumsväggarna i samma färg. Sen tapetserade jag väggar och detaljer innan jag tog en paus för att fundera över resten. Såhär såg det ut:



Samtidigt valde jag att behålla golvet i köket som det var. Det är det enda som är original i huset, förutom dörrar och fönster. Det har en del fula märken, men det får jag kanske skriva in på charmkontot. Eller så ångrar jag mig och målar. Vi får se. Tapeten är en smågullig variant som jag aldrig någonsin hade valt till ett fullstort kök, men här tycker jag att den fungerar.


Efter att ha testat med tre varianters av golv i vardagsrummet - beige matta, grön matta och målat golv - så valde jag till sist det gröna golvet. Jag är riktigt nöjd!



Och såhär ser slutresultatet ut. Långt ifrån perfekt, men väldigt mycket bättre än hur det såg ut när jag köpte det. Skåpets tre stadier efter varandra:





Nu återstår det roliga med att möblera upp huset. Jag har några saker som jag sparat och som passar bra här, men det är bara en grund. Nåt i den här stilen?


Sen tillkommer såklart allt det roliga med de små detaljerna. Det blir ett projekt för en annan dag. Renoveringen är klar. Over and out!


Inga kommentarer: