söndag 15 november 2015

Brioskåpet - den omvända renoveringen, del 2

Eftersom jag har tappat rösten och är gräsänka i helgen, så passade det utmärkt att jobba vidare på mitt Brioskåp. Nästa steg efter att riva tapeter blev att ta loss alla lister och plastdetaljer för att rengöra dem. Det visade sig vara ett hästjobb. Den förra renoveringen var oerhört slarvigt genomförd. Här är några bilder på hur det målats på listerna och andra detaljer:





Jag har ägnat otaliga timmar åt att sniffa Lacknafta. Så känns det iaf. Jag har skrapat och gnuggat för att få bort så mycket som möjligt av färgen. Det som visade sig vara värst var trappräckena. De tålde tydligen inte lacknaftan lika väl som de andra detaljerna. Det måste vara någon annan form av plast, för den blev porös och gick sönder när den mötte lacknaftan.. Mycket misslyckat. Vi får ser vad jag kan göra för att rädda dem.

En rolig detalj i sammanhanget är att det i ett Brioskåp av den här modellen ska finnas tre staketdelar:  en stor och en liten på övervåningen, samt trappräcket. Det här skåpet saknade den större delen av räcket på övervåningen. Väldigt trist, för det är en av sakerna som ger karaktär. Men... vad är oddsen för att jag själv skulle ha den i reserv? Jag kom på att det följt med en bit räcke när jag köpte briomöbler för några veckor sedan. Och mycket riktigt - det var exakt den del som saknades, fast i gott skick. Ska bli otroligt kul att fästa den!


Nåväl, jag  jobbade vidare. Nästa steg efter allt slit med detaljerna var att sandpappra hela huset. Underarbetet, ni vet. Det där tråkiga men jätteviktiga, precis som när man renoverar i större skala. Inga bilder erbjuds på detta. Däremot nästa steg - att måla innertak! Jag vände upp och ner på skåpet och skred till verket.


Innertaket var typ vitt sedan tidigare, så vi får se om det behövs något mer lager. Det blev iaf ljusare med ett nytt lager vitt färg.

Så jag vände på skåpet och parkerade det tills vidare. Nästa steg är tapeter, och där har jag en beställning på väg. Förhoppningsvis kommer den i början av veckan. Efter tapeterna blir det golv innan jag sätter tillbaka alla lister och övriga detaljer. Jag kunde dock inte låta bli att testa olika möbleringar och fundera över golvfrågan...



Del tre av renoveringen - förhoppningsvis den sista - kommer när jag fått tapeterna och valt golv!

Inga kommentarer: