måndag 7 februari 2011

ordningsfrun utökar Oliv-samlingen

Tradera är en aldrig sinande källa till glädje för oss porslinssamlare. Förra veckans fynd var en smörask till min Amanda (som jag ska presentera senare), samt ännu en del i min Oliv-servis. Såhär ser den ut:


Jag skulle gissa att det är någon slags såsskål. Såhär ser den ut i storlek om man ställer den bredvid den mindre av de två formar jag hade sedan tidigare:


Den är alltså lite smalare och högre. Jag undrar verkligen hur många delar det finns till den här serien! Jag har aldrig sett några tallrikar eller assietter, bara skålar och uppläggningsfat. Formspråket är detsamma som Koka-serien, men jag misstänker att det finns färre delar till den här.

Nån dag här framöver ska jag ta bilder av alla delarna tillsammans och skicka in dem till Rörstrand för att försöka få lite mer information om serien.

2 kommentarer:

trillivippa sa...

Den är väldigt fin i formerna! Hoppas att Rörstrand kan ge dig ett bättre svar än det jag fick om Scherzo...

ordningsfrun sa...

Jag är helt ledig på lördag, så då kanske jag ska ta en gruppbild på min Oliv :)