onsdag 9 februari 2011

ordningsfrun hissar: Skatteverket!


Alltså... var man än vänder sig så finns det människor som klagar på myndigheter. Med rätta, för det mesta. Det här är inget försvarstal för dåligt fungerande institutioner.


Men äras den som äras bör, och idag är det Skatteverket som ska hyllas. Har ni varit inne på deras hemsida? Jag besöker den då och då i tjänsten, och idag har jag gjort det som privatperson. Jag har nämligen insett att jag bör göra en fyllnadsinbetalning på mitt skattekonto, eftersom jag inte kommer att begära uppskov på skatten för min del av husvinsten.


Och se: när jag loggar in på Skatteverkets hemsida så hittar jag genast den information jag söker. Klart och tydligt. Det finns t o m en sida där jag kan räkna ut mitt eget OCR-nummer för fyllnadsinbetalningen. Helt osannolikt bra! Titta här, så får ni se ett exempel.


Kära Skatteverket, jag gillar såklart inte alltid att betala skatt. Men eftersom ni skött er bra genom åren, och dessutom har en så förnämlig hemsida (och servicetelefon, som jag också nyttjat) så känns det rätt okej ändå.



1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är benägen att hålla med. Bra (=tydliga) svar när jag har haft frågor - mest företagsrelaterat på sistone. Hemsida som är lätt att hitta på etc.
Sen att jag hellre skulle betala mindre är en helt annan diskussion.
/Bä