onsdag 26 augusti 2015

Brio Mobilia


I helgen fick jag ännu ett generöst erbjudande som resulterade i att jag nu har två dockskåpsprojekt hemma. Jag har fått (ja, som gåva!) ett äkta 70-talsdockskåp. Så fantastiskt! Såhär såg det ut när jag hämtade upp det i måndags. Alla bilder går att klicka på och förstora om ni vill se detaljerna.


Första uppgiften var såklart att ta reda på mer om vad det är jag har fått. Två detaljer som gjorde det lätt att hitta rätt var ett klistermärke på ramen samt en stämpel på undersidan skåpet.



Skåpet visade sig vara ett Brio Mobilia från 1977. Det verkar som om det bara tillverkades under en kortare period, för det finns ovanligt lite information och bilder på nätet. (Dockskåpsvärlden är annars, precis som det mesta, mycket väldokumenterad).

Det är också väldigt välbevarat för att vara nästan 40 år gammalt, tycker jag. Här är några fler bilder på utsidan, inklusive balkongen på sidan.





Skåpet har en ovanlig layout. Längst upp till vänster finns en balkong som har en delvis öppen passage in till den lägre delen av vardagsrummet. Mellanväggen är lös, men det är enkelt att limma fast den så småningom. Ska göra det när jag har renoverat klart.


Trappstegen mellan övre och undre delen av vardagsrummet är väl bevarade. Staketet ned mot trappan står mot väggen på bilden, men ska limmas fast framför trappnedgången så småningom.

Andra rummet på övervåningen är husets enda sovrum.


Kanske inte så fiffigt i dagsläget, men med potential. Något för den händige, som det heter på mäklarspråk.

Längst nertill vänster finns husets stora badrum med fantastisk fondvägg:


Jag kan väl personligen tycka att det är lite opraktiskt med heltäckningsmatta i badrummet, men 70-talet kanske inbjöd till sådant? Härliga färgkombinationer i vilket fall som helst.

I mittenrummet - kanske en matsal - finns nedgången från vardagsrummet med trappan:


Bakom trappan finns utrymme för en transformator. Hela skåpet är för övrigt förberett för el, men jag har ingen aning om den fungerar. Jag tror att elektrikern som jag bor med ska få titta på det här framöver. (Okej, han är inte elektriker utan matematiker, men det är ju någon slags naturvetenskap).

Sista rummet längst ner till höger är köket:


Kanske inte husets mest spännande rum, men även här "stor potential - något för den händige".

Nu har jag storstädat skåpet, inklusive rengjort golven. Det gjorde rätt mycket. Svårt att se kanske, men nu ser det ut såhär, i väntan på mer omsorg och möblering:


Med skåpet följde även en finfin bonus i form av ett Lundbygarage som egentligen tillhör ett annat skåp. Mer om det, och om renoveringen av Brio Mobilia, följer senare.


Inga kommentarer: