tisdag 10 september 2013

Rörstrand: Fibula

Att jag varit lite sporadisk här på bloggen betyder inte att mina porslinsinköp varit sporadiska. Det stämmer att de varit lite färre än tidigare, men jag har några godbitar som jag inte visat upp här än.

Först ut är två delar i serien Fibula. Den är helt klart formgiven av C-H Stålhane (se märkningen). Exakt när den är gjord vet jag inte. Jag skulle gissa på sent 60-tal eller tidigt 70-tal, men jag kan vara fel ute. Jag lyckades köpa två delar i samma auktion. Mycket praktiskt. Här är de på bild:


Vasen ovan är Fibula #4. Den är ca 13 cm hög och 10,5 cm i diameter vid basen.


Detta är Fibula #5. Den är ca 13,5 cm hög och 8 cm i diameter vid basen.



Här är de båda delarna tillsammans! Visst är de fina?

För den som vill se stämpeln så finns den på bild här:


Övriga delar i serien har jag sett på bild. Det verkar finnas sju olika delar, varav flera kan beskådas här i mitt Flickr-album med Fibulabilder (både egna och andras). Jag är intresserad av fler delar, så om nån vill sälja - hör av er!

Inga kommentarer: