tisdag 3 september 2013

Ett nytt försök.



Minnesgoda och trogna läsare (det finns några sådana stackare därute) kanske kommer ihåg att jag för länge sedan skrev ihop en nätdejtingpresentation som ni sedan gav feedback på? Jag är fortfarande inte riktigt sugen på att nätdejta, men efter ett roligt samtal med en kompis ikväll har jag iaf gett mig på att uppdatera och fila lite på texten. Så här kommer ett nytt försök. Konstruktiv feedback mottages tacksamt.

*******

Jag är en ganska vanlig, osminkad, lönnfet och oftast snäll tant-wannabe som senast fyllde 43 med största delen av förståndet i behåll. Ibland känns det som om jag tycker att det skulle vara trevligt att träffa någon. Lite oklart vem denne någon skulle vara, men det visar sig kanske. Så vem är då jag?

Jag är organiserad. Jag har ordning på mina papper, mina pengar och mina ägodelar. Att skriva listor förenklar livet. Jag är dock inte pedant. Det händer alltsom oftast att min lägenhet förvandlas till ett katastrofområde. Men jag gillar faktiskt att tvätta och diska. Däremot skulle jag helst slippa laga mat och dammsuga resten av livet, om det går att ordna.

Krogbesök gör jag vanligtvis endast under vapenhot, så vill du träffa någon som gillar att gå ut och dansa och bli fjortispackad med så är jag inte kvinnan för dig. Däremot gillar jag att umgås med vänner, gärna i kombination med att spela brädspel. Agricola och Battlestar Galactica är två favoriter just nu. Jag spelar också gärna kunskapsspel, och utgår från att du kan slå mig i nämnda gren. Inte alltid, men ibland.

Jag är en sportnörd. Nej, jag utövar inte sporten själv, men jag tittar på den. Vinterstudion är helig. Jag tillhör den del av befolkningen som tycker att det är fullständigt logiskt att ta ut semesterdagar för att vända på dygnet och se damernas diskuskval i OS en tisdagnatt kl 03.20 eller någon annan (för många människor) obskyr tid.

Jag är sminkanalfabet. Jovisst, jag äger nån enstaka kajalpenna och liknande, men de används inte till vardags. Letar du efter nån piffig brud så letar du på fel ställe. Letar du efter en pinnsmal tjej, eller en väldigt modeintresserad sådan, så har du också kommit fel.

Jag är nattmänniska. Det behöver inte du vara, så länge du inte är en odräglig muntergök på morgonen när jag mest liknar ett vrak.

Jag har inga barn. Jag har inte heller någon längtan efter egna barn. Men jag har trevliga föräldrar och syskon som jag gärna umgås med, och det hoppas jag att du också har. För att nu inte tala om alla mina trevliga kompisar.

Jag dricker inte kaffe, även om jag tränar då och då i smyg. Jag tittar inte på dokusåpor men gillar politik. Jag vägrar springa efter bussar. Inte heller åker jag nattåg. Jag äter inte rå fisk, dvs fisk som inte tillagats genom upphettning. Jag anser att styrdans är roligt, men fridans är från helvetet. Jag sjunger i kör, och lägger mycket tid på det intresset. Jag gillar flygplan väldigt mycket. Jag äger färre än tio par skor, gummistövlar included. Sci-fi är kanske inte en livsstil, men ett stort intresse. Beam me up, Scotty. Jag har också två katter. Det tänker jag fortsätta med, så du är rimligtvis inte pälsdjursallergiker.

Jag är en ivrig släktforskare. Jag har dessutom en stor mängd rörstrandsporslin, en cola-light addiction och ett jobb jag trivs med och är bra på.

Jag har en gigantisk Legosamling. Med gigantisk menar jag just det. Jag har närmare 800 legoset i originalkartonger and counting. Jag lägger en hel del av min veckopeng på att köpa Lego. Men frukta icke - även vanliga män kan ibland väcka mitt intresse trots att de inte är gjorda av plast.

Jag är INTJ. Om du inte vet vad det innebär så maila mig inte och fråga. Google är din vän.

Jag har ingen lust att träffas direkt IRL för att se om det klickar. Det föredrar jag att först ta reda på via nätet, i lagom tempo. Jag har inte heller några planer på att flytta. Därför vore det såklart praktiskt att träffa någon som bor i Umeåområdet, eller som själv kan tänka sig att flytta på sig.


Och du då? Tja, jag är ganska ointresserad av hur du ser ut. Grundkravet är att du inte är så anskrämlig att jag skäms om vi visar oss ute offentligt tillsammans. Det kravet uppfyller i princip alla människor jag känner. Det är mycket troligt att du också gör det.

Du är smart. Jodå, erkänn nu. Det här är verkligen inte platsen för falsk blygsamhet. Jag gissar att du har läst rätt många år på universitetet och i likhet med mig skickar ansenliga summor till CSN varje månad. Doktorshatt är ett snyggare plagg än baseballkeps. Men intelligens och bildning är inte samma sak, så här kan jag ha lite fel. Möjligen. Lite. Men antagligen inte.

Du tycker om ord. Du kan uttrycka dig i både tal och skrift, och tycker att det är viktigt att både läsa mycket och producera egen text. Dålig språkbehandling är något av det mest avtändande jag vet. Språkpoliser och ordmärkare göre sig sannerligen besvär. Jag gillar följaktligen också att diskutera. Om du inte gör det så blir vår relation antagligen inte så långvarig.

Du är snäll. Snällhet är en underskattad egenskap. Mesig är du däremot inte. Du är inte heller rädd för att prata inför folk. Toastmaster? Javisst. Ordförande i bostadsrättsföreningen? Antagligen.

Du klarar av att prioritera vår relation samtidigt som du är en egen människa. Jag gillar helt enkelt ansvarstagande män som är vuxna på riktigt, inte fladdriga bad boys.

Du kanske har barn? Helt okej, så länge barnens mamma och du har avslutat den amorösa delen av er relation till fullo, och du inte är sugen på att dra fler pulkor till dagiset.

Gillar du fräsig hemteknologi? Springa maraton? Något annat som jag inte är intresserad av? Inga problem, så länge du inte kräver att jag också ska ägna mig åt det. Jag behöver egentid, så du får gärna åka på whiskyprovningsresor till Irland eller krypa runt i buskar och lajva på helgerna med dina kompisar.

Svartsjuka är inte min grej. Jag utgår helt enkelt från att du är så smart att du inte prasslar med andra om du är ihop med mig. I så fall är det mer synd om dig än om mig.

Extra XP delas ut om du är intresserad av matlagning, har familjemedlemmar som du kommer väl överens med, tycker att det är helt okej att snåla ibland för att ha råd att resa senare, är körsångare, kan gå på både opera och se på hockeymatcher utan att få kramp, och rensa avlopp utan att kräkas.

Sist men inte minst: Om du tycker att den här texten var för lång eller tråkig så är det helt okej. Då är jag sannolikt inte heller rätt kvinna för dig. Men har du kommit såhär långt och ändå skulle vilja veta mer så kanske det finns anledning att ömsesidigt skapa mer text i kommunikativt syfte.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där borde någon nappa på, så ärligt och rakt på sak. Tack för en jättebra blogg! Hälsar en trogen följare.

Råg-Rut sa...

Följaktligen. Utan d. /Svenskfröken

ordningsfrun sa...

Rutan - jag sa ju att ordmärkare göre sig besvär, så nu får jag ta konsekvenserna :)

(har rättat)

Anonym sa...

Jag tycker om att det är uppriktigt skrivet - du borde få finfina svar!