torsdag 1 augusti 2013

Porslinsbitterhetens botemedel


Jag jobbar på att inte längre vara så porslinsbitter (se förra inlägget). Jag funderar på att bota mig själv genom att börja samla på ytterligare en serie. I allra största hemlighet har jag dessutom påbörjat två andra serier, men de vill jag hålla för mig själv så länge. Oh well.

Vad ska jag då välja?

Det finns två huvudkriterier: Den får inte vara alltför känd, och den får inte kosta så mycket pengar för varje del. Jag tänker mig också att det ska vara prydnadsföremål, inte en servis. Detta innebär att många serier går bort. Men självklart finns det mycket kvar.

Jag har skrapat fram några kandidater. Vad tror ni om dessa?

1) Amfibis. Lite 80-talsretro, men den är antagligen äldre än så. Finns också i turkos under namnet Sagittaria. Såhär ser en av vaserna ut:


Det finns även några fat i olika storlekar samt en hänkelvas. Kanske 7 delar? Kan vara nåt.


2) Titus. Nu snackar vi lite mer grovhugget. Titus har gått upp i pris något, men är inte farligt dyr. Det finns vaser, fat och assietter. Sägs att Olle Alberius ligger bakom serien. Såna uppgifter tar jag dock alltid med en nypa salt. Ser ut såhär:







3) Susie. Lite mer finlir och gulligt. Inte så dyrt, och kanske något som stiger i pris framöver? Här är några exempel på hur hon ser ut:




4) Zenit. Okänd, lite trist kanske, men jag tror att den gör sig fint när man har flera delar tillsammans. Finns nog i både en grå och en grön variant. Här är två smakprov:




Jag kastar frågan ut i cyberrymden: Vad tycker ni, de kära bloggläsare som eventuellt finns kvar efter sommarens inläggstorka? Ska jag satsa på någon av dessa? Har ni några andra förslag?



4 kommentarer:

Fammo sa...

Susie och Zenit skulle jag välja =)

ordningsfrun sa...

Tack för input, och välkommen hit :) Jag lutar väldigt mycket åt Zenit. Kruxet är att det kan bli svårt att skilja på nyanserna.. fast å andra sidan, om delarna kostar under 50-lappen så gör det väl inte så mycket.

Antia sa...

Titus i första hand - jag får en känsla av att den kan vara på gång :)
Susie är söt - annorlunda än vad du brukar samla på dig.
Tyvärr måste jag tillägga att vasen du missade var fantastisk. Jag blir nästan bitter jag också.

ordningsfrun sa...

Antia, jag lutar åt Zenit eller Titus. Vi får kanske se vad marknaden erbjuder, och till vilka priser. Och Flyktvasen... jo, helt fantastisk. Dyker det upp något tillfälle att köpa den igen så ska jag gräva mycket djupt (och fort) i plånboken