måndag 29 juli 2013

Porslinsbitter (igen)

Det finns nackdelar med att inte bada i pengar och samtidigt lida av kompletta-seriesjukan. En av dem är att man lätt blir porslinsbitter. För er som inte drabbats av det kan jag förklara att det är ett fenomen som uppstår när man t ex:
* grämer sig över att man inte köpte ett föremål på loppis/auktion för flera år sedan
* inte har råd att köpa ett föremål som man vill ha och därför måste släppa det
* glömmer bort att bevaka en webauktion med en sak som man bara måååste ha

I det mest aktuella fallet inträffade en kombination av punkt två och tre. Den här gången gällde det en vas i min mest älskade samling: Flykt. Jag har aldrig sett just den här vasen till salu förut. Jag hade satt ett tak på max 800 kr på mitt bud, inklusive frakt. Naturligtvis glömde jag bort att bevaka auktionen. Den gick för 722+59 kr. Det är alltså inte säkert att jag fått det även om jag bjudit. Men borde jag ha bjudit mer? Tidigare? Hur länge ska jag gräma mig? Och viktigast av allt: hur mycket får jag skylla mig själv? Jag har skrivit flera blogginlägg (som lästs rätt ofta) om Flykt-serien. När jag köpte de första delarna var den relativt okänd. Nu verkar det finnas många som är ute efter just den här serien.
Det är alltså den här vasen vi talar om:


En riktigt fin vas (nr 7) i Flykt-serien. (Fotot har jag i min bitterhet snott från den auktion jag inte vann). Jag har fem delar sedan tidigare, och gissar att det finns totalt 10. Det här är alltså en av dem. Nåja, gjort är gjort. Jag får ägna hösten åt att gräma mig. I ett desperat försök att kompensera min porslinsbitterhet gjorde jag också ett annat inköp. Jag la massor av pengar på ett annat föremål i en annan serie som jag gillar väldigt mycket. Förhoppningsvis anländer det i helt och fint skick, och då utlovar jag en visning.

Inga kommentarer: