tisdag 17 juli 2012

Loppisfynd

Jojjomensan. Här kommer ännu ett livstecken från eder ordningsfru. Jag har nyss kommit hem igen efter några dagars semester i Flen och Eskilstuna. En av aktiviteterna på programmet var att besöka två loppisar. Det var snålt med fynd, men en sak köpte jag med mig: ett glas från Johannisfors, eller heter det Johansfors?

Jag har nu också lärt mig - den hårda vägen - att det är otroligt svårt att fota glas. Om jag använder blixt så bildas prismor som gör glaset dubbelt. Om jag inte använder blixt så blir fotot gult. Men jag är inte (alltid) den som vill dölja mina misslyckanden. Här är två försök att fota glaset:



Glaset är 20,2 cm högt. Det har också delar av en etikett på foten, vilket är den enda anledningen till att jag tror mig veta vad det är.


Det sista fotot är nog också det som återger färgen bäst. Och strimlan vid etiketten är en bubbla i glaset, inte en spricka. Jag gav 20 kr för glaset. Helt okej, tror jag. Om någon av er vet mer om glaset så upplys mig gärna!

3 kommentarer:

Lybtar sa...

Skönt att se att inte alla andra är mästerfotografer :)
Vet inget om glaset mer än att det är ett fin fint glas.

trillivippa sa...

Jag känner igen etiketten i alla fall, visst är det från Johansfors! Men mer vet jag tyvärr inte...
Och fota glas är verkligen inte lätt. Jag brukar försöka vända nackdelarna till fördelar och få fram snygga effekter av att fota med blixt.

ordningsfrun sa...

Lybtar: Man måste ju visa upp sina misslyckanden ibland också :)

Trillivippa: Jag gillar ju glas, så de kan bli fler inköp i framtiden som ska dokumenteras. Jag måste nog läsa på om hur man gör för att fota glas på bästa sätt.