söndag 23 augusti 2015

Utgångsläget

Mitt första projekt är ett dockskåp som en god vän donerat till mig. Möblerna på bilden följde med. Efter att ha tillfrågat min kompis Google så är jag ganska säker på att detta är ett Lerro. Modellen tillverkades mellan 1955 och 1963 - de senare åren under märket Lundby. Jag tror att detta är en av de senare modellerna. Du kan se ett detaljerat exempel här på ett skåp från 1963. (Notera att alla bilder är klickbara om du vill kika på detaljer).


Och här är en bild på ett annat Lerroskåp från 1963 (lånad från http://www.swedish-dollshouses.se)  Visst finns det stora likheter?



EDIT: Nja. Jag undrar om detta faktiskt inte är ett skåp från 1957? Jag har jämfört ännu fler bilder på nätet och hittade bland annat denna i tidningen Retros leksaksnummer:


Det har rätt tapeter, och trappan har också rätt utformning (den ändrades något genom åren). Skåpet har dessutom ingen el. Det kom ganska fort, och såvitt jag vet har de senare skåpen el. Så just nu lutar jag åt 1957.


Skåpet är generellt sett i bra skick för sin ålder. Det har några skavanker, men det är rimligt när man är nånstans runt 60 år gammal. Här är några detaljbilder:








Eftersom tapeterna är så fantastiska så kommer jag inte att röra dem. Jag ska självklart rengöra dockskåpet (varken någon hemmafru eller tant Rut har städat på många år), men väggarna får vara som de är. Jag kommer däremot att göra något åt golven. Där tänker jag lägga in matta av olika slag. Idag är de helt kala.

Är inte det att frångå originalet, undrar vän av ordning. (Dvs jag själv). Ja, på ett sätt. Det kommer inte att se ut som ett originalskåp. Mitt mål är dock inte att återskapa originalet - det är att skapa ett skåp som på alla sätt (så gott det går) avspegla hur ett hem kunde se ut i skarven mellan 50- och 60-talet. Och jag är ganska säker på att det fanns både plastmattor och heltäckningsmatta på golven den tidsperioden.

Jag planerar också att bättra på de blå och vita målade trädetaljerna, och renovera den fantastiska spiraltrappan. Här är några bättre bilder:






Trappstegen i sig är hela. Det är räcket som gått sönder. Det ser ut att vara gjort i någon slags hårdpapp med en gummilist ovanpå. Det saknar också stolpe uppe och nere. Jag tror att det bör kunna gå att återskapa. Tänker dock avvakta med det och kanske ta hjälp av någon som är mer rutinerad.

Det får räcka för idag. Första projekt är alltså storstädning. Dokumentation utlovas!


Inga kommentarer: