tisdag 25 augusti 2015

Storstädning och rumsinspektion

På lördag ska man städa, det gör varenda tant. För egen del städade jag dockskåp. Det fann en del smuts och damm som skulle bort. Kanske syns det inte så stor skillnad, men när jag var klar såg det ut såhär:



Innan jag började städningen så fotade jag också alla rum och möblerna som ingår där. Vi tar en titt!

Längst upp till vänster finns badrummet. Det är ganska litet, men så var det rimligen också under den här tidsperioden. Det innehöll en möbel. Inte helt tidstypisk, så jag kommer nog att köpa en annan badrumsinredning. Rummet kommer också att få ett nytt plastgolv. Det som finns nu är målad papp.



Nästa rum är en hall, som också har trappans övre del. Det innebär vissa utmaningar för möbleringen. Såhär såg det ut när jag fick det. Spisen ska flyttas till ett kommande 70-talsprojekt. Soffan är troligtvis en gammal Lerro, men den passar inte riktigt in. Den får nog hitta ett nytt hem.




Längst ut till höger finns sovrummet. Det har en hel del möbler som nog kommer att få stanna kvar och kompletteras. Moraklockan får flytta ut, och så vill jag ha en exakt likadan säng till (samt sängkläder). Men det är på god väg!



På nedre plan finns köket. Här finns några möbler. Skadan på väggen ser hemsk ut, men där ska överskåpet klistras upp, så det kommer att döljas framöver. Spisen är kanske bortom räddning - jag ska syna den lite närmare framöver. Jag är på jakt efter fler delar till det här köket, och har fått korn på några. Kökssoffa och stolar bör också införskaffas. Ett nytt golv står också på listan.



Och så vardagsrummet. Det kanske finaste av dem alla, med spiraltrappan och fondväggen. Här ältar jag möbleringen. Å ena sidan är det saker som följde med skåpet. Å andra sidan tror jag att tidsperioden handlade mer om mörkt trä och lite funkisdesign - inte rokoko. Antingen kompletterar jag upp det som finns, eller så använder jag detta till något annat och köper nytt. Och vad sägs om en heltäckningsmatta här? I brunt kanske?



Stolarna till matgruppen är också av två olika modeller. Tre är gamla Lerro, en är Lundbys Therese. Jag är osäker på vilken serie bordet hör till. Om jag behåller så ska jag försöka hitta ytterligare en Lerrostol så att jag har fyra matchande.



Såja, då har vi gått igenom rummen. Feedback om möblering, tapeter/golv och annat mottages tacksamt!

Och som alla serier avslutar jag blogginlägget med en cliffhanger: Nästa inlägg blir en presentation av mitt andra dockskåp, som nyss har landat hos mig. Hurra!


Inga kommentarer: