fredag 3 juni 2011

Porslinsbryderier

Det har varit tunnsått med porslinsfynd den senaste tiden, men förra veckan slog jag till på två auktioner. En av dem var - enligt objektsbeskrivningen - 6 s californiassietter. Mörkblå är ju inte det vanligaste, men eftersom jag sett porslinans mörkblå californiaskål så visste jag ju att den färgen existerade.

Jag betalade ca 300 kr inklusive frakt för dessa:


De anlände väl förpackade och i rimlig tid. Snygga är de också. Problemet är bara att det inte alls är California. Det är inte ens Rörstrand, eftersom det är helt omärkt undertill. Allt rörstrandsporslin är märkt. Att det skulle vara gammalt porslin är dessutom inte heller troligt, eftersom det fanns ganska färska rester av en prislapp på en av tallrikarna:


Visst, de är fina, men det är inte Rörstrand. Så jag borde klaga, och det ska jag väl på något sätt också göra. Men här kommer det andra problemet: jag är så förbenat konflikträdd, och det underlättar inte att det är webhandel. Jag vill inte riskera att dra på mig dåliga omdömen av en sur säljare (även om det är hon som gjort fel).

Så hur ska jag göra?


6 kommentarer:

form55 sa...

Jag tror att det är Rörstrand (California), men att det är andrasortering. Finns det någon liten defekt någonstans? Ojämn färg, knottror i glasyren, någon liten fläck som inte har blivit glaserad t ex? Då kanske man inte märkte dem för att visa att det inte är prima vara. De såldes väl då i fabriksförsäljningen.

Om säljaren har skrivit att de är felfria så tycker jag att man kan maila och fråga i så fall.

Anonym sa...

Maila och fråga! Fråga om hon köpt dem, och fråga vad hon grundar sitt påstående om Rörstrandsporslin på? Märkning saknas ju?Kanske är det som form55 skriver, eller så förtjänar hon negativt omdöme. Om du får neg så är det hämnd, och man har ju chansen att kommentera ett neg.

trillivippa sa...

Jag tycker inte att det är några större tveksamheter om att det är California, även om de inte är märkta. Stämmer måtten på assietterna också? Jag har sett California-delar som inte är märkta och håller med form55 om att det kanske kan bero på att det är andrahandssortering. Eller så är det som på Kockums där de anställda gjorde saker åt sig själva och familjen som de då inte fick märka med Kovkumsstämpeln. Så jag tycker bara att du ska vara nöjd med ditt fina inköp! :)

ordningsfrun sa...

Tack för alla uppmuntrande kommentarer! Nu har jag mailat säljaren med en stillsam och nyfiken fundering om hur hon vet att det är Rörstrand trots att porslinet är omärkt, och var hon själv fått det ifrån. Vi får ser var det landar.

Herr Movarp sa...

Det finns massor av omärkt Rörstrandsporslin, detta är garanterat California. Jag har t.ex. flera koppset som varken är märkta på fat eller kopp, inte heller behöver det betyda att det är andrasortering, det kan vara en testglasyr i liten upplaga, en tillfällig miss med märkningen etc. Säljaren har alldeles rätt, men det kan ju vara intressant att veta var hoon fått det ifrån!

Unknown sa...

Menar du att man kan lita på att om man köper två delar av ett och samma mönster, kan det vara Rörstrand även om ingen av delarna är märkta på något sätt??