tisdag 18 januari 2011

Ordningsfrun samlar på: Oliv - variant 2

Okej, jag hade tänkt hålla lite på den här godbiten, men.. äsch!

Jag har en andra samling med Rörstrands Oliv-porslin. Den här varianten är ett 60-talsporslin, sannolikt designat av Gunnar Nylund. Han gjorde en serie som heter Scherzo. Den finns i vitt, nougatbrun, blå och grön. Den gröna har (av någon anledning) fått namnet Oliv, medan de andra tre alla heter Scherzo.

Serien finns i tio delar. Jag tar mig friheten att stjäla - och komplettera - en lista från Porslinans utmärkta blogg:

1: ljusfat, 15 cm brett och 4 cm högt
2: ljusfat, 18 cm brett och 4,5 cm högt
3: liten vas, ca 7 cm hög
4: fat, 26,5 cm brett och 5 cm högt
5: ?
6: vas, 10,5 cm bred och 11 cm hög
7: ?
8: vas, 11 cm bred och 19 cm hög
9: vas, 11 cm bred och 21,5 cm hög
10: vas, 30 cm hög

Det jag lyckats samla ihop själv hittills är del 1, 6, 8 och 9. De ser ut såhär:



Dålig färgåtergivning, men visst är det riktiga snyggingar? Såhär ser märkningen ut på undersidan, dessutom med bättre färgåtergivning:





Nu spanar jag intensivt efter de andra delarna. Faktiskt det som lockar mig mest i samlarväg just nu!


7 kommentarer:

Råg-Rut sa...

Får du plats med allt detta??? Jag har knappt plats för det jag behöver.

Men snyggt är det. Alldeles alldeles skitasnyggt.

ordningsfrun sa...

Rutan: Man får prioritera. Det jag har hemma är två katter, en säng, massor av lego, en del porslin och en dator. Behöver man nåt mer?

trillivippa sa...

Den här serien är ju väldigt, väääldigt snygg i grönt också! :)
Tack för kompletteringen på nr 3, har du sett den på bild någonstans? Är såklart nyfiken på hur den ser ut. :)

ordningsfrun sa...

trillivippa: maila mig på spock318 at hotmail.com, så ska jag skicka bilder och lite annan info. Jag vill ju inte ha alltför stor konkurrens om föremål på öppen marknad :)

Ulli sa...

Ah ljuvligt! Älskar den gröna färgen!
Tyckte om din dikt också.

Randiga Tråden sa...

Så snyggt, färgen är urläcker.

trillivippa sa...

Efter lite detektivarbete så lyckades jag hitta den på nätet, söt liten sak. Lycka till! ;)