söndag 1 maj 2016

Veckans dockskåp: Lundby 70-tal


Det här är kanske, objektivt sett, inte världens vackraste dockskåp. Men jag tror att det är det sista jag skulle göra mig av med, eftersom det är ett likadant skåp som jag hade när jag var liten. Mitt eget sålde jag för många år sedan - vilket jag ångrar idag, men gjort är gjort - så jag har istället försökt anstränga mig för att hitta ett likadant och skapa ett tidstypiskt skåp med 70-talsmöbler.


Jag hade aldrig mellanvåningen när jag var liten, men det går väl att kompensera i vuxen ålder?



Sovrummet uppe. Härliga färger, tycker jag. Och lite hjärtan och gulligt, för så var det väl på den tiden? Lite extra förtjust är jag i den poppiga fåtöljen.




Vardagsrummet uppe har en härlig soffgrupp som bara skriker 1975. Förlovningsportätt av kungen och Silvia är också obligatoriskt. I den lilla loungen till höger finns en gul snurrfåtölj i manchester där man kan sitta och spisa LP-skivor.



Köket nere behöver en diskmaskin, matta + lampa som fäster i taket, men det är på god väg. Brunt, orange och gult är färgtemat även här.



Matrummet har fått bli hem för den dalablå serien "Leksand" - en riktig lundbyklassiker.



Det något svårartade badrummet (det blänker i spegeln) har självklart en avocadogrön serie med badrumsmöbler, med orangea detaljer.



Till vänster i mellanvåningen finns ett gästrum med dubbelsäng. Lite bekymmersamt att trappan går upp i taket, men än så länge har ingen protesterat. Orange är huvudtemat även här.



Finrummet i mellanvåningen saknar en hel del möbler: ett bord och två stolar till matgruppen, samt en soffgrupp som ska stå framför fönstret. Lite mer klassiska möbler här, men en orange gardin gör att tidseran är tydlig.




Nere bredvid garaget ligger gillestugan. Där finns såklart en hörnsoffa i furu där det går att mysa. Det går också bra att spela pingis. För den som blir svettig finns badrum med bastu i ena halvan av gillestugan.

Slutkläm: Det finns mycket kvar att fixa med även här, men jag är nöjd med hur det artar sig. Och halva nöjet är ju att leta efter just de där sakerna som fattas...




Inga kommentarer: