onsdag 7 november 2012

...but the mormons shall rule the USA.



Så var äntligen det amerikanska presidentvalet över, och Obama får fyra år till i vita huset. Bra. Jag föredrar honom framför Romney. Ofta föredrar jag demokrater framför republikaner.

En faktor som diskuterats under valkampanjen är religion. Obama har beskyllts för att vara muslim. (Det är nämligen något man beskylls för i USA. Och i Sverige). Romney har på sin sida haft svårt att få med sig en del hardcore-republikaner från sydstaterna, eftersom han är mormon. Det ses fortfarande med skepsis i många amerikaners ögon, trots att mormoner är mycket vanligare i USA än i andra länder.

För många år sedan började jag intressera mig för mormonkyrkan och dess läror. Jag skrev en B- och en C-uppsats om mormonkyrkans teologi, och jag har också besökt Salt Lake City. Det gjorde mig ännu mer intresserad av mormoner.

Det finns mycket som man kan säga om deras teologiska läror och dogmer. Ärligt talat tycker jag att mycket av det är rena nonsens. Vad sägs t ex om att jorden skapades efter ett rådslag på planeten Kolob (alltså, den planet som ligger närmast solen) där gudarna möttes och bestämde att vår Gud och hans andebarn skulle få skapa och styra upp vår planet? Eller att Jesus och lärjungarna åkte båt över Atlanten efter Jesu uppståndelse, och sedan predikade för den amerikanska ursprungsbefolkningen? Eller att man  kan utföra ställföreträdande dop för sina döda släktingar, bör ha speciella underkläder som skyddar mot andliga angrepp, eller att man själv kan bli en gud efter sin död? You get my point.

Nej, jag är inte imponerad över deras teologi. Men jag är imponerad av hur de bygger sin organisation. Det finns antagligen ingen grupp i det amerikanska samhället som är lika välutbildade och välartade som mormonerna. Det är en dygd att utbildas och utvecklas.

En intressant detalj är att FBI har ett värvningskontor på Brigham Young-universitetet i Salt Lake City. Orsaken är enkel. FBI vill gärna rekrytera unga män och kvinnor som är pålitliga, välutbildade, lojala, språkkunniga (männen gör ju missionärstjänst i två år) och patriotiska. De röker och dricker inte alkohol. Kan du tänka dig en bättre grupp att rekrytera från? Det kan inte FBI.

Konsekvensen är att när mycket av det amerikanska samhället är på dekis så är mormonerna på frammarsch. När stora delar av den uppväxande amerikanska (och svenska) generationen äter på McDonalds varje dag, lyssnar på 50Cent, saknar respekt för auktoriteter och missbrukar droger, så är mormonerna deras totala motsats. De är lojala mot kyrkan, staten och familjen. De respekterar auktoriteter och tror på att verka i det tysta.

Min slutsats är enkel. Den teologi och de levnadsregler som en mormon håller sig till kan man naturligtvis ifrågasätta. Men det råder för mig inga tvivel om att det är en tidsfråga innan vi har en amerikansk president som är mormon. Det finns helt enkelt en inneboende kvalité i deras religions normer som gör dem oslagbara i längden.

Inga kommentarer: