torsdag 16 december 2010

En julklapp från CSN

Räntan på studeskulder sänks från 2,4 % till 1,9% nästa år. Det gör faktiskt viss skillnad för de som likt mig har stora och gamla lån från studier på 90-talet. En snabb överslagsräkning visar på åtminstone en dryg hundralapp i månaden på det gamla lånet. Okej, inte någon förmögenhet, men ränta är ju aldrig en rolig utgift.

Det nya lånet är snart avbetalat. Jag hade bara ett års skulder i nya systemet. En inloggning på CSN kunde avslöja att den dagsaktuella skulden är 14 126 kr. Eftersom jag amorterar ca 560 kr/mån så är lånet avbetalat i slutet av 2012 om jag bara låter det rulla på. Men fasen också, så frestande det är att betala av allt på ett bräde... bara för att, liksom. Men när räntan är så låg känns det inte riktigt motiverat. Det blir nog istället så att jag försöker peta in lite extra i mitt fondsparande under 2011.

Jag försökte räkna lite på hur mycket jag får betala nästa år. Å ena sidan ökar amorteringarna lite eftersom min taxerade inkomst för 2009 är högre än 2008. Å andra sidan minskar räntan. Det blir ungefär samma summa till slut, men att få amortera mer känns toppen! Så tack för julklappen, CSN!

Inga kommentarer: