tisdag 19 augusti 2008

Snufsan, Kulvert och Fanta?

Läste en rolig artikel i Aftonbladet idag:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3128426.ab

Skatteverket inför alltså mer generösa regler för namn, och jag är kluven. Vill en vuxen människa heta Plutten så.. visst. Jag har iofs lite svårt att se hur han ska kunna göra bra ifrån sig på en jobbintervju, men det är Pluttens problem. Så ja, vuxna människor borde kunna få ändra sina namn precis hur de vill. Där är jag t o m mer generös än skatteverket som har en del konstiga restriktioner kvar. Varför är det okej att ge sin dotter namnet Fanta, men inte Erik?

Däremot tycker jag spontant inte att man ska kunna ge barn vilka namn som helst. Bara för att föräldrarna tycker att namnen Banan eller Kulvert är fina så kanske inte barnen uppskattar dem lika mycket. Jag har inga problem med unika namn, men jag är nog konservativ i avseendet att jag tycker att det är skillnad mellan namn på människor och namn på t ex företag. Hur kul kan det vara att heta Volvo?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hörde talas om ett par som ville ge sin dotter namnen Kristida Surrogata.
Nån som vill gissa på födelseår?