Här kommer ett gäng bilder! Först själva lådan. Lika stor som Agricola, och samma design.
När man öppnar den är den full med godis. Mycket bättre än en Aladdinask!
Det följer med ett stort antal ark med resursmarkörer. De är dubbelsidiga. Här är framsidan...
... och baksidan. Ofta förädlar man resursen genom att vända på den. Lera blir keramik, druvor blir vin, får blir kött osv.
Resurserna fördelas genom ett hjul. Jag går inte in på detaljerna, men det funkar bra. Bilden visar också ikoner (värda 30 p) och startmarkörer.
Det följer självklart med massor av regelhäften, som jag (lika självklart) håller på att plöja igenom.
Du börjar spelet med en landbricka (den största). Sen kan du köpa till ytterligare land av olika slag. Priset på marken stiger allt eftersom spelet utvecklas.
Här kan man se båda sidor av de mer fyrkantiga landområdena. De är antingen strand/hav eller kullar/berg.
Du har tre spelpjäser - en abbot och två munkar. Abboten kan göra drag som munkarna inte kan.
Varje resurs har en markör. När du tar resursen så får du markörer (som jag visade tidigare), inte meeples, som i t ex Agricola. Nedan ser man grain, wood, (en settlementmarkör, mer om den sen), druvor, sten, får, torv, lera, pengar samt en joker. Jokern innebär att du kan välja en valfri startresurs.
I spelet ingår också kort av tre sorter. Det första är settlement cards. De ger värde åt korten som placeras vid sidan om dem (se pilarna). Kostnaden är markerad längst upp till vänster. Man betalar energi och mat för att bygga ut. Under dem syns två värden: den gula skölden är bonuspoäng i slutet, den röda är hur många poäng den ger tillsammans med de intilliggande korten. Låter krångligt, men det är det inte.
På din spelplan ligger från början också kort för torv och skog. När du vill köpa den resursen lämnar du in kortet, och gör därmed också platsen tillgänglig för bebyggelse.
Sist men inte minst: Byggnader. Här är tre exempel på sådana. Den längst till vänster har gul markering längst upp. Det innebär att den hör till klostret, och måste byggas ihop med andra klosterbyggnader. Det du ser längst upp till vänster är vad byggnaden kostar, och hur mycket bonus den ger.
Nedre halvan av kortet visar vad den gör. När du går till den första får du betala ett mynt, och får då fyra grain och en bok. Den andra omvandlar får och halm till kött. Den tredje (en byggnad i sista skedet av spelet) förvandlar mynt, öl och 14 värdepoäng till en ikon som ger 30 p.
Okej, jag har full förståelse för att det här låter vimsigt för de flesta av er. För att göra saken antingen värre eller bättre ska jag skriva litegrann imorgon om spelmekaniken. Den som vill läsa mer på egen hand kan göra det bland annat här.
Men nu blir det hockeyfinal! :)
2 kommentarer:
Du är verkligen helt sanslöst underbart nördig!
Och slaktar mig i Wordfeud - varje gång! :-(
Det tar jag som en komplimang!
Skicka en kommentar