måndag 4 juli 2011

ordningsfrun ordnar Lego

Semester! Jag har inlett mitt semesterfirande med att gräva ner mig i Legoträsket. När man köper nya, oöppnade set som t ex min Death Star så kan man självklart bara bygga på en gång. Men när man köper gammalt Lego på t ex Tradera eller Ebay så vill man (eller jag iaf) sortera och gå igenom Legot först. Det gäller även om jag köpt något som jag tänker sälja vidare.

Senaste året har jag inte haft tid och ork att göra det, så jag hade rätt mycket samlat på hög. Såhär kan det se ut när jag skrider till verket:


Datorn behövs för att dubbelollakolla så att alla legobitar finns med. Det finns såklart en databas med beskrivningar, bilder och set inventories över i princip allt Lego. Ett exempel, som jag höll på med just när bilden togs: http://guide.lugnet.com/set/6080

Jag har såklart ca 10 backar med reservdelar. Just in case.


Det är mycket praktiska backar (köpta på Barnens Hus här i stan) med 6 olika fack i varje. Nästan som gjort för Legoförvaring!


Jag har såklart en låda full med minifigurer och reservdelar till dem också. Här i närbild:


Och om man saknar nån sån där liten del som alltid är borta så har jag tre stora fiskedragslådor som är utmärkta att förvara mindre delar i. Här är en av dem.


Nu ska jag bara vänta in hösten så att Traderas köpare är tillbaka från stranden innan jag börjar sälja :-)


5 kommentarer:

Gila sa...

Varit på Legoland?

ordningsfrun sa...

Faktiskt inte! Men nån gång ska jag väl ta mig dit också... :)

trillivippa sa...

Härligt, ordningsfrun i sitt rätta element. Med ordning och reda på varenda liten bit - I like! :)

Anonym sa...

Alltså du köper på loppis och säljer på tradera? Så skulle jag också göra om jag hade tålamod och uthålllighet att leta. Finns ju LP-skivor och böcker också

ordningsfrun sa...

Jag köper en hel del Lego på Ebay. Ofta väljer jag att köpa t ex fem set i en stor hög, varav jag själv vill ha ett eller två. Sen kompletterar jag upp de andra och säljer dem på Tradera. Det gör rätt ofta att jag tjänar in kostnaden för det jag faktiskt ville ha själv. Krävs en del tid och tålamod, men i längden är det värt det :)