fredag 13 november 2015

Brioskåpet - den omvända renoveringen, del 1


Plötsligt händer det. Jag har letat efter ett äldre Brioskåp, och så fick jag plötsligt en otippad möjlighet. Jag fick chansen att köpa ett skåp av rätt modell - men med en utomordentligt dåligt gjord renovering. Med ett rimligt pris och pålitlig säljare så var det inte mycket att fundera över. Igår dök följande leverans upp hemma hos mig:





Anskrämligt renoverat, eller hur? :) Men själva huset är i gott skick - det syns om inte annat på baksidan -  så jag skred snabbt till verket. Första steget var att riva ut gamla mattor och golv - i den mån den är möjligt - samt montera loss trappa, fönster och andra lösa delar.

Det visade sig snabbt att skåpet hade blivit renoverat mer än en gång. Såhär såg det ut när jag rev loss tapeterna från övre sovrummet...





Under de glammiga 2000-talstapeterna fanns alltså ett lager med 70-talstapet innan jag kom ner till den grå originaltapeten från 60-talet. Jag tog också bort ett ark rosa dekorplast som tjänstgjort som golv. Samma sak gäller för alla rum - det finns tre lager. Såhär såg köket ut, i sina tre olika faser:





Nästa steg var att montera isär skåpet. Jag har aldrig sett någon göra en brio-renovering förr, så jag fick undersöka vad som var möjligt. Det visade sig att bottenplattan gick att ta loss. När det var gjort så gick det också ganska enkelt att ta loss trappan och andra mindre delar.


Det här är skåpet sett underifrån när jag monterat loss bottenplattan.


 Och såhär såg bottenplattan ut innan jag började plocka loss ytterligare delar.



Så inom några timmar hade Brioskåpet gått från det här...


....till det här. Det är väl såklart en smaksak, men jag tycker att det är en förbättring även om jag inte ens börjat med att fixa golv och väggar.


Helgens projekt blir att gå igenom alla lösa delar - trappa, räcken, lister, fönster, dörrar mm - och restaurera/renovera dem. De har fått färg på sig, men det är inget som lite lacknafta och sandpapper inte ska kunna lösa. Förhoppningsvis hinner jag också börja med underarbetet på väggar och golv. Var inte oroliga - jag kommer att dokumentera även det mycket noga. På återseende!


Inga kommentarer: