tisdag 25 november 2008

Religionspedagogik

När man frågar barn vad de vill bli när de blir stora brukar yrken som t ex brandman och veterinär nämnas flitigt. Om någon skulle fråga mig vad jag vill bli skulle jag svara religionspedagog. Det stora problemet med det yrket är att det ännu inte finns. 

Jag har i flera års tid ägnat en hel del tid åt att diskutera teologiska frågor på olika internetforum. En sak som slagit mig är hur dåliga pedagogiska kunskaper många debattörer har, även de med teologiska sakkunskaper. Fler än en gång har jag övervägt möjligheten att ge mina meningsmotståndare lite hjälp med argumenten så att samtalet skulle lyfta till en lite högre nivå. Vid närmare eftertanke har jag dock insett att det inte skulle uppskattats. 

Senaste diskussionen jag engagerat mig i gäller samkönade äktenskap. Tro mig - det har varit på tapeten förut, så jag har haft möjligheter att vässa argumenten. Facebook har visat sig ha större möjligheter än att skicka en superpoke eller spela Mindjolt. Vem hade anat det? :) 

Det jag skulle vilja göra som religionspedagog skulle kunna vara t ex att undervisa på en ekumenisk bibelskola. Jag ser det som en utmaning att försöka lägga fram alla sidors argument på ett sakligt och respektfullt sätt. Få kan tala för sin sak på ett bra sätt - ännu färre kan tala för andras sak på ett bra sätt.

Nåja. Jag får hålla tillgodo med att vara ordningsfru på jobbet så länge. Det är sannerligen inte det sämsta. Betalt får jag dessutom för att vara ordningsfru. Det är mer än vad man kan säga om mitt debatterande på internetforum.... 

2 kommentarer:

Fågelflickan sa...

Hej!
Jag såg en kommentar du lämnat i en annan blogg jag råkade hamna i och tänkte jag måste kommentera tillbaka. Det handlade om konsonantkluster och sådant gillar jag. Du skrev bergsskreva.
En som innehåller ännu en konsonant är hingstsprång. Om man nu skulle använda det ordet någon gång!

ordningsfrun sa...

Tack för hingstsprånget! Trodde att min bergsskreva var svårslagen, men jag erkänner mig besegrad :)