fredag 17 oktober 2008

ICA ser mig och det är helt okej

För några dagar sedan fick vi hem det månatliga utskicket från ICA. Den här gången var det premiär för "Dina varor". Det innebär att vi får 20% rabatt på vissa varor som vi handlat ofta den senaste tiden. I vårt fall handlade det bl a om kycklingfiléer, matlagninsgrädde och kattmat.

Idag läser jag i DN att detta är ajabaja.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=840898

Sveriges Konsumenter menar att detta är en farlig situation med potentiellt "slippery slope", dvs att ingen vet vad detta kan leda till. Kanske börjar ICA lämna ut uppgifterna om vad jag köper?

För egen del är jag inte orolig. Jag kan faktiskt inte påminna mig om att jag köpt något hemligt på ICA. Men Jan Berntoft på Sveriges Konsumenter är orolig. "Allt vi köper kanske vi inte vill att vår partner ska veta". Eh... vad köper man på ICA som är hemligt?

Integritet i all ära, och jag tycker att det är bra att FRA-lagen fått så stark kritik. Men jag ser inga större problem med att erkänna för min omvärld att jag brukar köpa kycklingfiléer på ICA.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte annat än hålla med dig Ordningsfrun :-)

Anonym sa...

Jag köper inte heller något som jag behöver dölja, men jag klippte mitt Ica-kort förra året. Gillar inte att bli kartlagd med personnummer och allt.

Unknown sa...

Fick samma erbjudanden som dig. Måste ha samma matvanor, eller så fick alla som brukar köpa kattmat grädde och kycklingfiléer det erbjudandet.

Vi blev glatt överaskade att man för en gång skull hade nytta av rabatterna. Jag bryr mig inte alls om att ICA kartlägger mina köp. De gör de vare sig de skickar rabatter eller inte, varje fall så länge man betalar med kort eller drar sitt ICA kort.

Anonym sa...

Ja, om jag nu handlar med Ica kortet /Coop kort etc. så blir det ju registrerat - att tro något att är lite väl naivt.
Att då få erbjudanden som faktiskt passar är väl inte illa.

Om man inte vill vara med i den registrering så gäller det att handla utan kort! Även Visa vet ju att du handlar på ICA....
/Marie

Anonym sa...

Jag kan ju hålla med om att det inte är det farligaste uttrycket för övervaknings/kontrollsamhället, men.. Vissa problem är ju helt uppenbara - som att information om vad vi köper kan säljas till gud-vet-vem. OK om man fick garanti på att infon stannade inom ica, men så lär det ju inte bli.

Betydligt värre är ju om t.ex. ens visakort registreras på samma sätt - helt plötsligt kan vi få info om en persons åsikter (bok- och filmköp), var den har befunnit sig någonstans osv.. Om vi tänker oss att t.ex. myndigheter får tillgång till såna register så har vi i praktiken avskaffat demokratin. Och det är faktiskt obehagligt.

Anonym sa...

Hahaha...jo, jag har lite att dölja för min man... Jag fick rabatt på chokladkakor, och på Frödinges småförpackningar med kladdkaka... Sådana produkter har vi aldriiiig hemma, eftersom jag ska banta... :-D